-
Opdrachtgever
Dienst Onderwijs, Cultuur en Welzijn -
Bouwlagen
4 -
Bruto oppervlak
5440 m2 -
Architect
Atelier Pro -
Projectarchitect
Leon Thier, m.m.v. Hans Karsen -
Prijzen
Scholenbouwprijs , 2000, categorie Transformatie
Uitbreiding Segbroek College
|
De uitbreiding van het Segbroek College laat het oorspronkelijke gebouw, in 1955 ontworpen door de bekende Haagse architect Sjoerd Schamhart, intact. Het markante zicht vanuit de aula op de sportvelden is gebleven. Hoewel de nieuwbouw bijna even omvangrijk is als het oorspronkelijke schoolgebouw, is ze aan de voorkant van het Segbroek College nauwelijks zichtbaar. De oorspronkelijke aula, in het hart van het oude schoolgebouw, is zo waardevol dat de zichtas op de sportvelden is gehandhaafd. De verbinding tussen het oude en het nieuwe bouwdeel wordt gevormd door twee atria, links en rechts van de aula. Deze atria - met een staalconstructie die zichtbaar los is gehouden van het oude gebouw - dienen niet alleen als verkeersruimten, maar ook als studie- en ontmoetingsplaats. In de ruimte van de atria zijn loopbruggen en ‘studiebalkons’ gehangen. Net als in het oorspronkelijke gebouw zijn de nieuwe theorielokalen ter linkerzijde van de aula gelegd en de nieuwe BINAS lokalen aan de rechterzijde. |
Vanwege het beperkte terrein zijn de twee gymzalen gestapeld uitgevoerd. Het gebouw krijgt daarmee een robuuste 'kop'. Door de ruimte tussen oud- en nieuwbouw te overdekken ontstond op een natuurlijke wijze een langgerekt atrium met op de begane grond een kantine en een studieruimte. De oudbouw is enkele jaren later ook naar ontwerp van Leon Thier gerenoveerd. Een van de wanden van de atria is de vroegere achtergevel van de school. Op de bakstenen muur is in opdracht van Stroom Den Haag, kunst en de stedlijke omgeving een kunstwerk aangebracht naar ontwerp van Henri Jacobs met in het ene atrium elkaar deels overlappende witte cirkelvlakken. Het kunstwerk in het andere atrium is hiervan het negatief: in het witte stucwerk zijn cirkels uitgespaard die het metselwerk zichtbaar maken. |