38 / 104

Parkeergarage Purmerend stadhuis
Purmerend
2020 - 2020

  • Opdrachtgever

    Mobilis B.V.
  • Bouwlagen

    3
  • Bruto oppervlak

    9584 m2
  • Architect

    Studio Leon Thier
  • Projectarchitect

    • Leon Thier
    • Rigobert Nivillac
  • Medewerkers

    Miguel van den Berge
  • Parkeerplaatsen

    312
Purmerend maakt een groei door. De komende 20 jaar staat een grote bouwopgave gepland (Purmerend 2040). Dat heeft gevolgen voor de behoefte aan parkeerplaatsen.
Er wordt betaald parkeren ingevoerd in gebieden rond de binnenstad en het aantal uren betaald parkeren wordt verruimd. Daarnaast wil de gemeente de leefbaarheid van het centrum vergroten. Een onderdeel daarvan is de mobiliteitsopgave. Daarom wenst de gemeente een nieuwe parkeeroplossing bij het stadhuis. Gemeente Purmerend schreef daarom een aanbesteding uit voor een ondergrondse parkeergarage van ruim 300 auto’s. Met dit ontwerp hebben wij samen met Mobilis ingezonden.
 
Voor ons is een parkeergarage meer dan een louter functionele opgave.
 
Met dit ontwerp staat er een -ondergrondse- openbare stadsruimte waarin een bezoeker zich prettig voelt; een ruimte die voor zowel automobilist als voetganger overzichtelijk en veilig is.
 
Met 312 parkeerplaatsen geeft dit ontwerp (naast de gevraagde 305 parkeerplaatsen) ruimte aan 7 extra elektrische plekken; plekken die met het oog op de toekomst nodig zullen zijn.

Middels 70-graden parkeren, een eenrichtingsverkeersprincipe en de keuze voor vlakke en kolomvrije parkeerstroken biedt deze garage uiterst comfort voor de automobilist. Ook zijn er geen bochtvormige hellingbanen en is de routing eenduidig en helder.
Zodra men de auto uitstapt ervaart de bezoeker een gevoel van overzicht en veiligheid. Zo is er -door een geminimaliseerd aantal kolommen- direct zicht op het glazen trappenhuis dat in herkenbare Purmerendse kleurstelling is uitgezet. Ook de nooduitgang is in een oogopslag te vinden; alles voor compleet gevoel van oriëntatie.
 
Er is gekozen voor een natuurlijke inpassing met de stedenbouwkundige context met een knipoog naar de architectuur van het stadhuis. De stijgpunten zijn helder ingepast met een duidelijke oriëntatie richting het stadhuis en het park. De ruimte is zo ontworpen dat sociale en fysieke veiligheid voorop staat; dit is essentieel voor een hoog parkeergenot. 
 
De garage heeft een elegante vormgeving. De enkele kolommen die er staan, hebben mooie afgeronde hoeken waardoor er minder kans is op schade voor de parkerende auto’s. Ook de balken zijn afgerond en zelfs de parkeervakken hebben mooie ronde hoeken, net zoals auto’s zelf die ook rondom afgerond zijn. Op de wanden van de in- en uitrit staan glazen balustrades. Deze werken ook als geluidsscherm.
 
De trappenhuizen zijn ontworpen als fraaie objecten in het park; ze liggen op de plek van de uitvraag en zijn rondom ontworpen als mooie functionele, lichte en transparante gebouwtjes.