16 / 103

Haagse Hogeschool herinrichting
Den Haag
2006 - 2008

  • Opdrachtgever

    Haagse Hogeschool
  • Bouwlagen

    2
  • Bruto oppervlak

    2950 m2
  • Projectarchitect

    Leon Thier, m.m.v. Elisabeth Tukker en René Hoek
  • Interieurarchitect

    • Leon Thier
    • Elisabeth Tukker
Het project ‘Plein+’ was bedoeld om het succes van het centrale Atrium na gebruik van 10 jaar verder te benutten. Het Plein en de aangrenzende ruimten zijn in het ontwerp aangepast en verbouwd met als doel het verder versterken van het Atrium als kloppend hart en ziel van de Haagse Hogeschool.
Op het Plein is een vast informatiepunt gerealiseerd, een ontmoetingsplek voor studenten, medewerkers en externen. Beeldschermen, lange banken en een olijfboom vormen samen deze ontmoetingsplek. De randen van het Plein zijn nog levendiger gemaakt door o.a. het realiseren van de ‘Talentlaan’, een serie kleine shops die het onderwijs op verschillende manieren ondersteunen, zoals een International Office, een Cultuurbureau, een Sportevenementenbureau en een Loopbaancentrum. Door nieuwe transparante puien ziet men vanaf het Plein wat hier gebeurt. Een grote ingreep was om het Restaurant te verplaatsen naar het Plein. Door de meer centrale ligging kon een terras aan het Atrium worden gerealiseerd. De ruimte van het voormalige restaurant, aan de Striptuin, is volledig heringericht als studielandschap.
De entree van de Bibliotheek op de eerste verdieping is ook aan het Plein komen te liggen. Studenten komen er binnen via een groot studielandschap. Hier zijn computerwerkplekken en informele overlegplekken gemaakt langs een transparante glaswand grenzend aan het Atrium. De sfeer van de inrichting en uitstraling in het project ‘Plein+’ zijn divers als een afspiegeling van de vele kleurrijke culturen binnen De Haagse Hogeschool. Het hierop gebaseerde kleurplan is ontstaan uit een mix van mediterrane kleuren: het groengeel van citroenen, grijsbruin van peperkorrels, azuurblauw van de Middellandse Zee en paarsblauw van de druif. Met een diversiteit aan allerlei soorten verblijfsplekken is een warme eigentijdse sfeer ontstaan.

“Van doorgangsgebied naar kloppend hart van de hogeschool. Door de metamorfose is het een levendig, bruisend plein geworden, zoals wij het voor ogen hadden.”
Annelies van Rosmalen, director marketing & communications, De Haagse Hogeschool