25 / 82

Lorentzschool en woningen
Leiden
2003 - 2008

  • Opdrachtgever

    Gemeente Leiden dienst Bouwen & Wonen en Bureau Openbaar Onderwijs
  • Bouwlagen

    3
  • Bruto oppervlak

    4700 m2
  • Architect

    Atelier Pro
  • Projectarchitect

    Leon Thier, m.m.v. Sechmet Botger en Constanze Knupling
  • Prijzen

    BNA gebouw van het jaar, 2009, Nominatie
Met het centrale thema ‘een rondom gevoel’ is in het ontwerp gezorgd voor oriëntatie, herkenning en fijnschaligheid voor leerlingen en bewoners.

Op de voormaige locatie van de Lorentzschool is een nieuwe school voor 900 leerlingen en twee woongebouwen met 39 appartementen ontworpen. De gebouwen zijn  gegroepeerd rondom waardevol bestaand groen, dat het karakter vormt van het nieuwe openbare plein tussen school en woningen en sluit aan op het groen aan de Van Vollenhovenkade. 
De centrale plaatsing in het bouwblok en de alzijdige oriëntatie van de school, maken de toegang naar de basisschool tot een sfeervolle fijnschalige ervaring: de allerjongsten, onderbouwers, betreden verspreid over drie plekken de school, waar zij vanuit hun "domein" van vier lokalen de school verder kunnen ontdekken. Middenbouwers en bovenbouwers hebben ieder hun toegang naar de school vanaf een eigen plein waarna zij via het hart van de school direct naar hun verdiepingen doorlopen. Iedere leeftijdsgroep heeft een eigen verdieping om zich te ontwikkelen en ontplooien. Middels "huizen" worden de verdiepingen ingedeeld in overzichtelijke fijnschalige ruimten.
Verticale verbindingen van trappen en vides in de huizen zorgen voor wisselwerking tussen alle leeftijdsgroepen.
Centraal in de school ligt, goed bereikbaar voor alle groepen, het hart van de school: aula en documentatiecentrum liggen met terrassen, trappen en bordessen rondom de gymzaal gedrapeerd en verbinden alle verdiepingen. Deze multifunctionele ruimte wordt tijdens maandelijkse toneelvoorstellingen omgetoverd tot een feestzaal met foyer, tribune en toneel.

De hoeken van het bouwblok worden gevormd door twee woongebouwen van drie lagen, een vierde laag accentueert het openbare plein. De twee woongebouwen met rondom representatieve sculpturale gevels met accenten op de hoeken, maken de benadering van het plein met de school tot een levendige gebeurtenis. Via patio’s bereikt iedere bewoner zijn woning, de woonkamers zijn overhoeks georiënteerd zodat vanuit iedere woning de groene pleinen en straten zichtbaar zijn.