79 / 82

Woongebouw 'De Twee'
Tilburg
2007 - 2012

  • Opdrachtgever

    Van Wijnen Waalwijk voor Estrade (Vestia)
  • Aantal woningen

    184 woningen
  • Bruto oppervlak

    54000 m2
  • Architect

    Studio Leon Thier
  • Projectarchitect

    • Leon Thier
    • Hans Kalkhoven, m.m.v. Ferry Raedts
  • Medewerkers

    Rigobert Nivillac
  • Parkeerplaatsen

    335
De Spoorzone in Tilburg, een uitgestrekt voormalig spoorwegemplacement in het centrum van Tilburg, wordt in hoog tempo ontwikkeld tot een centraal gelegen gebied met wonen, bedrijven en commerciële functies. Studio Leon Thier werkte mee met de stedenbouwkundige uitgangspunten en ontwierp complex ‘De Twee.’

De stedelijke omstandigheden boden voor ons kansen om op deze plek woningen in hoge dichtheid te maken: hoog wonen boven de stad met een fraai uitzicht. Rondom het gebouw rijden de auto’s en treinen die onderdeel zijn van de dynamiek van de stad. Maar deze dynamiek gaf ook een groot geluidsprobleem en juist aan de zonzijde reden de treinen. We hebben dat in ons ontwerp opgelost door een onderbouw van U-vormige bouwblokken rond een hof. Vanwege de geluidsbelasting konden aan deze zijde geen woonkamers liggen. Daarom worden de woningen ontsloten met galerijen op de zonkant. Deze zijn extra breed uitgevoerd, zodat ze toch ook als balkon dienst kunnen doen. Om het treinlawaai buiten te houden zijn ze deels bezet met glas en bieden zo een heerlijk ‘serreklimaat’. Aan de straatzijde, waar ook veel geluid is, hebben de woningen serres, die volledig open gezet kunnen worden.
Op elk van de twee  U-vormige blokken van vijf verdiepingen hoog staan hoektorens, tot totaal 13 verdiepingen, waaraan het project zijn naam ‘De Twee’ is gaan ontlenen. Deze woningen worden ook ontsloten met een korte galerij en bieden een prachtig uitzicht op de stad en het omliggende Brabantse landschap. Tussen de blokken, op het dak van de parkeervoorziening, is een daktuin aangelegd, als een fraaie groene zone langs de spoordijk. Slechts gescheiden door een glazen geluidsscherm  blijven de treinen zichtbaar als ze langsrijden, onderdeel van de dynamiek van de locatie. De begane grond wordt ingenomen door een grote ruimte voor commerciële functies met daarachter een parkeervoorziening in meerdere lagen langs het spoor. De vormgeving van de gebouwen is kloek, met een afwisseling van rood  metselwerk en grote glazen puien die ‘het gezicht’ van het gebouw maken. De woningen zijn zeer energiezuinig uitgevoerd o.a. aangesloten op een warmte koudeopslag in de bodem en warmtepompen.

“Een succesvol product van een duurzame samenwerking tussen partijen waar de Tilburgers graag wonen.”
Bob Bergmans,
projectontwikkelaar Vestia